Bitje ure: v zvoniku bitje zvonov naznanja čas vsakih
15 minut, vsako polno uro pa bitje naznani točen čas.
Jutranjica ali dan zvoni
Skoraj istočasno z večernim zvonjenjem (13. stol.) zasledimo običaj,
da se je ob zori zvonilo Mariji v pozdrav in počeščenje. V civilnem življenju
je bilo že zdavnaj poprej v navadi jutranje zvonjenje, ki je naznanjalo,
da se mestna vrata odpro in da se zopet začenja življenje na ulici in
trgu. Pri nas so nekoč zvonili dan ob 4.00 zjutraj. Tedaj je bilo to
zvonjenje znamenje za uro, ker druge niso imeli, zvonovi so uravnavali
ritem delavnika. Takrat so vstali in se odpravljali na delo. Najprej
so zvonili brez presledka s srednjim zvonom, nato pa še z malim, ob nedeljah
pa z velikim
in srednjemalim. To zvonjenje je bilo podobno večernemu.
Danes se jutranjica sila redko sliši, običajno za velike praznike, ko
fantje in možje s pritrkavanjem naznanijo slovesnost tistega dneva ...
Zvonjenje ob sedmih zjutraj (ob 7:00)
V času, ko je l. 1713 razsajala kuga, je ljubljanska škofija ukazala,
naj se vsak dan zvoni četrt ure z vsemi zvonovi zjutraj ob devetih in
zvečer ob osmih. Verniki naj ta čas molijo 5 očenašev in zdravih Marij
za odvrnitev te grozne šibe. Leto kasneje je bilo ukazano, naj se zvonjenje
ob devetih prestavi na sedmo uro. Tako je ostalo vse do danes. Zvonjenje
ob sedmih zjutraj je bilo torej uvedeno zaradi kuge in Turkov, ki sta
bila huda sovražnika našega ljudstva. Danes bi temu zvonjenju
lahko dodali nov pomen, saj nas uničujejo različne sodobne kuge, ki razkrajajo
ne
samo naše telo
ampak tudi dušo!
V zavesti naših ljudi se je skozi
čas počasi oblikovala ideja o »jutranjici«. Jutranje zvonjenje traja
2–3 minute in nas vabi k molitvi.
Opoldansko zvonjenje ali poldan (ob 12:00)
Veliko pozneje
kot večerno in jutranje zvonjenje je prišlo v navado opoldansko zvonjenje.
Papež Kalist III. (1455–1458) je ukazal opoldansko zvonjenje,
da bi se z molitvijo izprosila zmaga krščanskega orožja nad Turki. Papež
je v pismu opozoril na turško nevarnost. Naročil je, da se vsak dan zvoni
med deveto uro (nono) in večernicami tako, da vsi slišijo. Tedaj naj
se moli očenaš in trikrat zdrava Marija. Zaradi tega je opoldanski zvon
dobil
naziv turški zvon. Opoldanski zvon nas vabi, da se sredi dneva ustavimo
in posvetimo nekaj časa Bogu in Božji materi, Mariji.
Večerno zvonjenje ali avemarija (ob mraku)
Večerni zvon ima veliko moč za človeško dušo. Že pesnik Dante (+1321)
opeva, kako se popotnika poloti domotožje, ko zasliši iz daljave večerni
zvon, ki žaluje za umirajočim dnevom.
Pravi začetnik večernega zvonjenja na čast Gospodovega oznanjenja je
papež Gregor IX. (1227–1241). K razširjanju tega zvonjenja (predhodnik
današnjega večernega angelskega pozdrava) so zelo pripomogli frančiškani.
Večerno zvonjenje
je bilo v navadi že v srednjem veku, saj je po srednjeveških statutih
italijanskih mest večerno zvonjenje naznanjalo pričetek noči
in z njo povezan nočni red – nočne varne ure požarnih straž. Tudi v naših
mestih je še ob koncu 19. stol. večerni zvon naznanjal, da je potrebno
iti domov. V Mariboru so ga imenovali "Lumpenglocke", ker se
je oglasil ob 23. uri. Ave Mariji ob somraku so rekli – Kinder gloke
– otroci domov. Ko je zvečer zazvonilo Vmarije
– je bilo to sveto znamenje otrokom – zdaj pa s potepa
domov.
Razen angelskega pozdrava se zvečer zvoni še z manjšim zvonom za verne
duše. Ponekod zvoni zvečer tudi na čast sv. Florijanu, zavetniku proti
požarom. Temu zvonjenju v ljudskem izročilu pravimo tudi »avemarija«.
Zvonimo v mraku s tremi zvonovi posamič.
To je običajno zadnje zvonjenje
dneva. Kristjani smo se nanj zelo navezali, v zgodovinskih virih, literaturi
in ljudskih pesmih je namreč izpričano, da je to zvonjenje imelo veliko
moč, v simboličnem smislu pa ponazarja dom, rojstni kraj, umiranje dneva,
minljivost in domotožje. Zvoni tako, da se najprej oglasi drugi zvon,za
njim najmanjši zvon in nazadnje še tretji zvon. Vsak izmed njih zvoni
po eno minuto. Ob jutranjem, opoldanskem in večernem zvonjenju kristjani
molimo molitev Angel Gospodov.
Zvonjenje ob petkih (ob 15:00)
Praška sinoda
(l. 1386) naroča, naj vsak petek zvoni v počastitev Jezusovega trpljenja.
Ko se oglasi zvon, naj vsi prekinejo delo, tudi obed in naj
kleče zmolijo pet očenašev v spomin na Jezusovo trpljenje. Papež Benedikt
XIV je leta 1740 predpisal, da se v vseh stolnih in župnijskih cerkvah
zvoni ob tretji uri popoldne v spomin Jezusovega trpljenja in smrti.
V naše kraje je to zvonjenje vpeljala salzburška sinoda (1418). Na čast
Jezusovega trpljenja zvonimo z velikim zvonom.
Delopust (sobota ob 16:00 "15:00")
Naši predniki
so skovali zanimivo besedo, ki je zelo sporočilna, pomeni pa: "pusti
delo". Človek si mora vzeti čas za pripravo telesa in duha
na nedeljo, na praznik ... Tudi Stvarnik je po opravljenem delu stvarjenja
sveta in človeka, počival 7. dan. Zvoni v slovesni melodiji, zato začne
zvoniti mali zvoni, ki se mu kmalu pridružijo še vsi ostali. Takrat naj
bi kristjani zaključili delo tega dneva in se pripravili na nedeljo,
ki je Gospodov dan.
Zato delopust
zvoni ob sobotah in dan pred velikimi (zapovedanimi) prazniki v "zimskem"
času ob 15. uri (to je od goda nadangelov Gabrijela, Rafaela
in Mihaela * 29. 9., pa do godu mučenca sv. Jurija * 23. 4.), v "poletnem"
času pa ob 16. uri. Delopust pred prazniki lahko
naznanimo tudi s slovesnim pritrkavanjem.
Mrliško ali pogrebno zvonjenje
Mrliško zvonjenje
ima dva dela.
Ko se župnijski pisarni sporoči primer smrti sorodnika,
odhod duše v večnost naznani t .i. „cingel”,
najmanjši zvon ali navček.
To zvonjenje se posluša zbrano: če pozvoni samo enkrat, naznanja smrt
otroka, če dvakrat z vmesnim premorom, ki traja tako dolgo, kot se
moli molitev Oče naš (30 sekund), pomeni, da je umrla ženska. Če se
pa zvonjenje ponovi trikrat na enak način, to naznanja smrt moškega.
Drugi del
zvonjenje za pokojne se imenuje „štuke”.
Dan pred pogrebom se po večernem zvonjenju oglasijo vsi zvonovi,
ki vabijo kristjane
k molitvi za rajnega. Zvonijo v žalni melodiji, trikrat po tri minute,
vmes pa je 30 sekundni premor za molitev Oče naš. Zazvonijo tudi po
jutranjem (7:05) in opoldanskem zvonjenju (12:05) na dan pogreba. Tudi
med pogrebom se zvonovi
oglasijo.
S
tem vernikom naznanimo, da je sprevod iz cerkve že krenil k mrliški
vežici, kjer se bo končno slovo od pokojnika začelo. Včasih se v dneh
pred pogrebom zvonovi oglasijo tudi večkrat. S tem se želimo tudi zahvaliti
vsem, ki so v času svojega življenja veliko časa posvetili Bogu in
Cerkvi. Večkrat pozvoni tudi, če se s sveta poslovi papež ali škof.
Zvonjenje na praznik Vseh svetih zvečer, ko se molijo rožni venci za
naše drage rajne, je daljše dvakratno zvonjenje z vsemi zvonovi. Na
začetku in koncu vseh treh rožnih vencev.
Urni zvon pred mašnim bogoslužjem (1 uro
pred sveto mašo)
Ob sobotah zvečer,
nedeljah in praznikih prvič k bogoslužju vabijo zvonovi že eno uro pred
mašo in to z velikim zvonom, med tednom pol ure prej – pred
začetkom svete maše z enim zvonom 3 minute. Ta navada je pravzaprav povabilo
vsem obiskovalcem svete maše, da je sedaj zadnji čas, da se odpravijo
v svetišče k sveti maši.
Mašno zvonjenje (15 minut pred sveto mašo)
Mašno zvonjenje
naznanja bogoslužje v cerkvi. Za tovrstno zvonjenje se je uveljavil izraz
»firkelc«. Gre za zvonjenje, ki vabi k sveti maši
petnajst minut pred začetkom. Zvoniti začne mali zvon, nato se mu pridružijo
še ostali. Ob nedeljah se temu zvonjenju pridruži še veliki zvon. Ponekje
se je pozvonilo, ko je duhovnik stopil pred oltar (nekdaj so posebej
moški radi klepetali pred cerkvijo vse do konca župnikove pridige – ur
pa niso imeli – in jih je zvon opomnil – noter; pridiga je bila navadno
pred mašo.)
Kratko zvonjenje med sv. Evharistijo
Ko se med sv. Evharistijo povzdigujeta
sv. Rešnje telo in sv. Rešnja kri se za trenutek v zvoniku oglasi največji
zvon in s tem naznani okolici najsvetejši trenutek sv. Evharistije,
ko se vino in kruh spremenita v Jezusovo telo in kri.
Tri dni pred Veliko nočjo so zvonovi v znamenje žalosti na Kristusovo
trpljenje in smrt umolknili.
V času Velike noči zvonove nadomeščajo raglje,
saj na veliki četrtek zvečer zvonove "zavežejo" in "gredo
v Rim". Zadnjič
pozvonijo med slavo in potem ne vse do slave pri velikonočni vigiliji
na veliko soboto zvečer. Ko se poje zahvalna pesem, zapojo tudi vsi zvonovi
– in velika noč je tu ...
Zvonjenje in pritrkavanje ob
procesijah ob Veliki noči, ob sv. Rešnjem Telesu, sprevodih na pokopališče
ob
dnevu vseh svetih.
Tudi na praznik celodnevnega češčenja se verne z zvonom spomni, da
je v cerkvi izpostavljeno Najsvetejše v češčenje. Ob praznikih se pred
bogoslužjem in po njem oglasi slovesno pritrkavanje. Gre za ritmično
muziciranje na zvonove, ki ga pritrkovalci izvajajo neposredno v zvoniku.
Tudi, ko župnijo obišče škof ordinarij, ga z zvonovi pozdravimo. Podobno
bil mogli pozdraviti tudi rojstvo kakšnega otroka, pa četudi ne bi
imel slovesa, da bo ravno princ ali princesa. Pozvonili bi zgolj zaradi
veselja, da se je človek rodil na svet. Potrkavanje
pred praznikom – ob 16.00.
Včasih so prav tako pozvonili z zvončkom – ministrant, mežnar, ko je nesel duhovnik
bolniku poslednje obhajilom.
»Huda ura« in požar
Včasih je bilo
uveljavljeno tudi zvonjenje ob izrednih razmerah, kot sta huda ura
in požar. V zadnjem času smo to zvonjenje iz nepojasnjenih
razlogov opustili.
Ko se
bliža nevihta, se lahko zvoni t.i. hudo uro. Takšno zvonjenje kristjane
spodbuja k molitvi za odvrnitev preteče
nevarnosti. Naši predniki
so verjeli, da glasovi zvonov odganjajo nevihtne oblake in lomijo strele.
Pri tem zvonjenju se oglasi najprej veliki zvon,
nato se mu pridružijo ostali. Zvonilo naj bi se tako dolgo, dokler
se nevarnost ne odvrne.
V preteklosti,
ko še ni bilo gasilskih siren, so tudi zvonovi opravljali svojo nalogo
na civilnem področju. Tako se
je v primeru požara klicalo
na pomoč z bitjem v načinu, ki ga imenujemo »biti plat zvona«.
Kadar
zvoni ob neobičajni uri, pomeni, da se je zgodilo nekaj izrednega,
običajno neprijetnega.
Povabilo k obnovitvi sožitja z zvonovi
Cerkveni zvonovi
so glasniki in, da bi dosegli svoj pravi namen, morajo imeti vsaka
cerkev vsaj dva ali tri zvonove. Zvonovi morajo biti
pred začetkom posvečeni in maziljeni s sveto krizmo. Krizma se uporablja
tudi za krst, birmo in mašniško posvečenje.
Glede
na to, da gre pri zvonovih, ne le za blagoslovitev, ampak celo za posvetitev,
pomeni, da imajo
v krščanstvu izredno veliko vlogo.
Zato bi bilo smiselno, da bi Slovenci, ki smo že stoletja versko in
kulturno vraščeni v življenje z zvonovi, obnovili poznavanje simbolnega
pomena zvonjenja in vsak v svoji okolici z njimi skupaj zaživeli.
Morda
bo s pomočjo zvonov in s pomočjo naše vere, izginila marsikatera »huda
ura« našega življenja in bo namesto nje nastopila »vesela ura
Božjega blagoslova« nad našim življenjem.