BLAGOSLOVLJENA VODA
Ko pridemo v božjo hišo, je treba najprej seči v kropilnik in se pokrižati
z blagoslovljeno vodo,
nato poklekniti v smeri Najsvetejšega in nato oditi v klop.
Blagoslovljena voda v kropilniku je simbol našega krsta. Spominja nas,
da smo pri
zakramentu krsta ob simboličnem trikratnem izlitju krstne vode na glavo,
prejeli kopel
prerojenja in prenovljenja po Svetem duhu. To je bilo naše novo rojstvo
v Kristusu.
Na veliko soboto se opravi blagoslov vode pri bogoslužju velikonočne
vigilije. Takrat se
spomnimo treh starozaveznih podob, ki označujejo skrivnost sv.krsta.
To je vesoljni potop in
Noetova barka, po kateri se je rešilo malo ljudi. Druga podoba je prehod
Izraelcev preko
Rdečega morja in njihova osvoboditev, tretja podoba pa je prehod Izraelcev
čez reko Jordan
in vstop v obljubljeno deželo. Te tri podobe iz Stare zaveze pa so dobile
svojo izpolnitev
takrat, ko se je Jezus dal krstiti Janezu Krstniku v Jordanu in ko je
po svojem vstajenju
apostolom izročil naslednje poslanstvo: Pojdite in krščujte vse narode
v imenu Očeta in Sina
in Sv. Duha.
Blagoslovljena voda naj nas vsakič spomni na moč blagoslova, ki je znamenje
Božjega
delovanja. Spomni naj nas tudi na Sv. krst in na očiščujočo moč vode.
VSTOPNA PESEM
Prave nedeljske božje službe si ne moremo predstavljati brez ubranega
petja.
Slovenci imamo izredno zakladnico ljudskih in zborovskih verskih pesmi.
Z njimi
slavimo Boga, se med seboj povezujemo in odpiramo za skrivnost bogoslužja.
Slovenski pregovor pravi: Kdor poje, dvakrat moli.
Vsaka doba cerkvenega leta je bogata s pesmimi in spevi in tako se že
v vstopni pesmi
zrcali vsebina praznovanja in svetopisemskih dogodkov. Vernike usmeri
k temu, kar
se bo obhajalo med bogoslužjem. Ob tem se prebujajo tudi naša življenjska
doživljanja.
Med vstopno pesmijo pristopi duhovnik z ministranti in pomočniki k oltarju.
Če je izbor pesmi tak, da lahko sodeluje celotno občestvo, je zelo dobrodošla
kratka
pevska vaja pred mašo, ki jo vodi prvi pevec in dirigent. Petje zelo
povezuje ljudi, zato
je smiselno izbrati za vstopno pesem znano pesem, ki jo lahko poje celotno
občestvo,
čeprav na koru poje cerkveni zbor. Od nekdaj so bili slovenski cerkveni
zbori zibelke
dobrih pevcev in glasbenikov, zato je potrbno vzpodbujati in graditi
njihovo
delovanje. Ko pesem zadoni iz mnogih grl, se združi občestvo med seboj
in z Bogom.
Slovenci radi pojemo in zato poznamo kar nekaj pregovorov v zvezi s petjem: Tam ostani, kjer pojejo.
Hudobni pesmi nimajo.
Kdor poje rad, ostaja mlad.
Pesem preganja človeku skrbi.
POKLEK
S poklekom želimo izraziti svojo vdanost, ponižnost in majhnost pred
Bogom. Pokleknemo ob
prihodu v bogoslužni prostor ali ko gremo mimo tabernaklja in ob pokleku
zmolimo
naslednjo molitev:« Gospod Bog, ti si moj Gospod, jaz sem tvoj služabnik.
Ti si največji, zato
te častim.«
Poklek je ostal še do danes najvišje znamenje ponižnosti in pripravljenosti
na služenje. Zato
moramo paziti, da je res spoštljiv. Ni lepo, če pokleknemo med hojo tako
mimogrede. Poklek
zahteva določen čas. Najlepši je zadržan poklek. To pomeni, da pokleknemo
počasi, oči
zadržimo na tabernaklju in dovolimo, da nam vsebina pokleka pride do
srca. Med poklekom
ostane zgornji del telesa zravnan, koleno se dotakne tal. Mnogi starejši,
bolni in invalidni iz
razumljivih razlogov pravilnega pokleka ne morejo narediti ali zelo težko.
Ti naj se vedno
globoko priklonijo z enako zavestjo spoštovanja. Spoštljiv pozdrav Gospodu
je že zadržan
pogled na tabernakelj.
Pri pokleku pomislimo tudi na Jezusove besede: »Kdor se ponižuje, bo
povišan!«
Poklek iz vere in ljubezni napolni dušo človeka in ga obogati. Takrat
se človek približa resnici,
ki ga napolni z zadovoljstvom. Človek je prav zato največji, ko je v
duhu majhen in pokaže, da
je samo Bog velik. Zato lahko rečemo, da je poklek, ki ga resnično doživimo,
globoka molitev.
OLTAR
V mnogih religijah in tudi v judovstvu pred Kristusom so bili oltarji
spomeniki iz kamna,
zemlje ali kovine. Na njem so zažigali ali izlivali žrtvene daritve kot
izraz čaščenja Boga ali
bogov. Tudi prakristjani so pripravljali kadilne in žgalne daritve v
templju v Jeruzalemu.
Kasneje so kristjani namesto starih oltarjev postavili nov oltar, to
je Kristusov križ, na
katerem je Odrešenik daroval svoje življenje kot izraz ljubezni do grešnikov,
ki so ga pribili na
ta mučeniški les. Pri zadnji večerji je Kristus izvršil evharistijo z
besedami TO DELAJTE V MOJ
SPOMIN in so jo od tedaj naprej izvrševali tudi kristjani. Ker pa prvi
kristjani še niso imeli
cerkva, so sveto skrivnost praznovali v svojih stanovanjih pri navadnih
mizah in poudarjali
navzočnost Gospodove žrtve na križu. Ko se je krščanstvo razširilo in
postalo pomemben del
javnosti, so za bogoslužje ljudje začeli graditi cerkve. Od takrat stoji
sredi teh cerkva oltar v
znamenje Odrešenika Jezusa Kristusa in ene evharistije. Prvi oltarji
so bili narejeni iz skale,
prinesene z Golgote. Kasneje so ljudje postavljali večje oltarje in nad
njimi zgradili umetniške
konstrukcije tako kiparske kot slikarske iz najplemenitejših materialov.
Vsak novi oltar v cerkvi posveti škof. Posvečenje poteka tako, da sredino
oltarja in štiri vogale
oltarne mize polije z oljem, nato pa namaže še celotno oltarno mizo.
Oltar je simbol
Kristusa, Mesija, kar v prevodu pomeni MAZILJENEC. Nato na oltarju poteka
še žgalna daritev
kot znamenje za molitve, ki od nas prihajajo k Bogu. Na koncu zagorijo
še sveče ob sledečih
besedah: KRISTUSOVA LUČ SVETI NA OLTARJU, SVETI NAJ V ŽIVLJENJU VSEH,
KI BODO
DELEŽNI GOSPODOVE GOSTIJE.
Pod oltarno mizo so navadno vgrajene relikvije kot spomin na žrtvovanje
življenja svetnikov,
izvirajočega iz Kristusove žrtve.
POLJUB OLTARJA
Ob prihodu v prezbiterij cerkve diakoni in mašniki poljubijo oltar. Oltar
predstavlja Kristusa.
Kristus je središče občestva, oltar je središče cerkvenega prostora.
V nekaterih vzhodnih
cerkvah je oltar tudi znamenje groba, kajti Jezus je resnično umrl in
resnično vstal. Oltar je
tudi središče zahvaljevanja, ki se opravlja pri evharistiji.
Na 2. vatikanskem vesoljnem zboru je izšla konstitucija o svetem bogoslužju.
Ta določa naj
bo oltar postavljen tako, da se lahko okrog njega hodi, mašnik pa naj
bo obrnjen proti
ljudstvu.
Ko oltar poljubimo, izkažemo ljubezen in spoštovanje Kristusu. Na oltarju
se dogaja
odrešenjska skrivnost. Ta prehaja v človeška srca. Naše življenje naj
tako postane bogoslužje,
srce pa oltar.
Poleg daritvenega oltarja imamo še oltar s tabernakljem, kjer se lahko
srečujemo z
Gospodom tudi takrat, ko nismo pri sveti daritvi.
KRIŽ
Na prvi pogled je križ le znamenje strahu, instrument za pripravo na
strašno smrt. V resnici
pa je znamenje tolažbe in zaupanja ob pogledu na mladega moža iz Nazareta,
ki so ga pribili
nanj in je umrl. Kristus ni spodleteli idealist, ampak je Božji sin in
obenem človekov sin. Z
dogodkom njegovega vstajenja pa se je razodelo, da je ljubezen močnejša
od sovraštva,
svetost močnejša od grešnosti, Božje jagnje močnejše od volka človekovega.
Velikonočni
dogodek spremeni leseni križ v drevo življenja. Po svetu obstajajo čudovite
slike o križu, ki
sočasno predstavljajo Jezusovo smrt na veliki petek in njegovo vstajenje
na veliko noč. Križ
izraža tudi največjo zapoved: Ljubi Gospoda svojega Boga z vsem srcem,
z vso dušo in z vso
močjo. Križ je simbol blagoslova, ki prihaja od Kristusa, saj se ob križu
zahvaljujemo za
njegovo delo odrešenja človeškega rodu.
V Kristusovem času je bil križ sramotilno znamenje, znamenje ponižanja,
popolne odvisnosti
od drugih. Jezus je križ uporabil zato, da bi dokazal, kako je Bog velik.
On ga je bil sposoben
spremeniti iz uničujočega in ponižujočega znamenja v najveličastnejše
znamenje.
Mnogo ljudi nosi križ na verižici ali kot uhan v ušesu, ki je pogosto
talisman ali izraz mode,
največkrat pa darilo ali spominek. Marsikdo s tem pokaže navzven, da
se svoje vere ne
sramuje in jo jemlje resno. Tudi na smrtni postelji mnogi želijo imeti
pred očmi križ, ki gre
nato z njimi v grob.
POKRIŽANJE
Pokrižanje je v katoliški cerkvi in v vzhodnih cerkvah najpogostejše
izražanje vere. Ko
naredimo MALI križ, se s palcem desne roke pokrižamo na čelu, na ustih
in na prsih. Tako
posvetimo Bogu svojo notranjost: misli, besede in vse želje. Ko naredimo
VELIKI križ, se s
prsti dotaknemo čela,nato prsi, leve in desne rame. Tako pokažemo, da
v celoti pripadamo
Bogu in mu podarjamo svoje življenje. Ob takem pokrižanju rečemo Troedinemu
Bogu: Tvoj
sem! S tem se izročimo v Božje varstvo in izpričujemo vero pred drugimi.
Na televiziji smo
videli že marsikaterega športnika, ki se je pred pomembnimi izzivi pokrižal
in na ta način
prosil za blagoslov pred tekmo.
Znamenje križa je eno najstarejših znamenj. Zgodnji cerkveni pisatelj
Tertulijan piše že leta
211, da na vsakem koraku in ob vsakem delu naredi na svoje čelo drobno
znamenje, to je
znamenje križa.
Preden se otrok lahko sam pokriža, ga pokrižajo drugi, predvsem starši
in botri. Pokrižanje
novokrščenca je tudi del obreda pri sv.krstu. Ob pokrižanju se spomnimo
na Jezusovo smrt in
vstajenje in hkrati na naš vstop v odrešenjsko skrivnost. Od krsta do
smrti obred pokrižanja
spremlja življenje kristjana in ga ovija v neke vrste zaščitni plašč.
In kakor je življenje kristjana
prepleteno s križem, je s križem prepletena tudi sv.maša, saj se pokrižamo
na začetku in na
koncu maše.
PRIKLON
S priklonom izkazujemo nekomu čast in kadar se priklonimo pred Bogom,
ga s tem
počastimo. Poznamo dve vrsti priklona:
1: "mali priklon, to je priklon z glavo" in
2: "veliki priklon, to je priklon s telesom do pasu".
Priklon z glavo naredimo takrat, ko izgovorimo imena Jezus, Marija ali
ime svetnika, v čigar
čast se opravlja sveta maša. Ministranti narede mali priklon, kadar izročajo
mašne darove
duhovniku.
Z globokim priklonom, ko se telo prikloni do pasu, pa pozdravimo oltar,
če tam ni
tabernaklja z Najsvetejšim ali svetniško podobo. V primeru, da je na
oltarju tabernakelj z
Najsvetejšim, vedno pokleknemo. Duhovnik naredi globok priklon pred branjem
evangelija,
ko moli: Vsemogočni Bog, očisti mi srce. Med evharističnim bogoslužjem
se duhovnik
globoko prikloni, ko postavi kelih na oltar in moli: Gospod Bog, sprejmi
nas ponižne in
skesane...Med izpovedovanjem vere se duhovnik zopet globoko prikloni
pri besedah: In se je
utelesil....
Diakon naredi globok priklon, kadar prosi mašnika za blagoslov pred evangelijem.
Pri
somaševanju se somašniki globoko priklonijo po povzdigovanju hostije
in keliha in ob koncu
maše, preden odidejo od oltarja.
Priklon je torej simbol, ki pove, da nekomu izkazujemo čast, spoštovanje
in da ga hočemo
pozdraviti.
TRKANJE NA PRSI
V Jezusovi priliki o farizeju in cestninarju se nam zdi farizejevo poviševanje
in hvaljenje
samega sebe odbijajoče, medtem ko se nas zelo dotakne cestninarjeva ponižnost
ob trkanju
na prsi in ob izrečenih besedah: »Bog, bodi milostljiv meni grešniku.«
Tudi za nas pride v
poštev cestninarjeva drža, saj se pred Bogom nimamo s čim postavljati.
V mašnem obredu je predpisano dvakratno trkanje na prsi med kesanjem.
S to kretnjo
izrazimo medsebojno solidarnost in zavest da smo grešniki.
Včasih smo se trkali na prsi tudi med povzdigovanjem, ko je duhovnik
vzdignil Jezusovo telo
in kri. Tudi na Kalvariji so se množice, ki so doživljale Jezusovo smrt,
trkale na prsi in govorile:
Gospod, tudi moji grehi so povzročili tvoje trpljenje in tvojo smrt.
Odpusti mi. To kretnjo
lahko še vedno ohranimo med povzdigovanjem.
Tik pred prejemom svetega obhajila ob mašnikovih besedah: Glejte, to
je Jagnje Božje
odgovorimo: Gospod, nisem vreden, da pridem k tebi ... in se udarimo
po prsih. Tako želimo
poudariti, da Gospodovega daru sicer nismo vredni, smo ga pa potrebni.
Pri molitvi Angel Gospodov se ob besedah: In beseda je človek postala
... udarimo po prsih.
Tako želimo tudi navzven pokazati, da je Bog postal človek tudi zaradi
naših grehov in da
prebiva v nas samih.
S trkanjem na prsi izrazimo obenem ponižnost in hvaležnost. Od vsakega
kristjana pa je
odvisno, kakšno vsebino bo dal tej kretnji in kako jo bo doživljal.
SLAVA
Slava je prastara in častitljiva hvalnica, s katero Cerkev, zbrana v
Svetem Duhu, slavi in prosi
Boga Očeta in Jagnje. V svetopisemskem pomenu je Slava Boga javljanje
ali klicanje Božjega
veličastva. Jezus Kristus je odsev slave Boga. V povezanosti s Kristusom
postane tudi kristjan
po delovanju Svetega Duha obdarovan s Kristusovo slavo. V drugem pismu
Korinčanom je
navedeno: » Mi vsi z odgrnjenim obrazom gladamo kakor v ogledalu Gospodovo
slavo in se
tako v isto podobo spreminjamo iz slave v slavo kakor po Gospodovem Duhu.
Slava Boga
velja za polnost Božjega bivanja, ki se po stvarjenju in milosti podarja
stvarstvu.
Ko molimo ali pojemo Slavo, se umirimo in svoj pogled usmerimo k njemu,
od katerega
prihaja vse dobro. Naša duša se sprosti in najde tisto mesto, v katerem
se najbolje počuti, da
izrazi slavo vsemogočnemu zavestno in od srca.
Slavo lahko poje celotni zbor vernikov ali pa ljudstvo menjaje s pevskim
zborom, lahko pa
zbor sam.
Slavo pojemo ali molimo ob nedeljah, razen v adventu in postu in ob slovesnih
praznikih.
Pojemo ali molimo jo stoje, da na ta način poudarimo mogočnost njene
vsebine.
KNJIGE BERIL IN EVANGELIJEV
Latinski izraz za knjige beril in evangelijev je lekcionar. Pred liturgično
reformo,
torej pred koncilom, je bila vsebina beril in evangelijev za posamezni
dan ali
nedeljo iz leta v leto enaka. Po koncilu pa se v bogoslužju katoliške
cerkve
nedeljska in praznična berila in evangeliji ponovijo vsake 4 leta. Poznamo
knjige
za leto A, B in C. V teh odlomkih so zajeti glavni dogodki odrešenjske
zgodovine.
Barve knjig so naslednje:
Knjige beril in evangelijev za nedelje in praznike so rdeče barve.
Berila in evangeliji za delavnike so zajeta v rjavih knjigah. Delavniška
berila se
ponovijo vsako tretje leto, evangeliji pa so enaki.
Svetniška berila so v knjigi sive barve.Tu so zajeti godovi vseh svetnikov:
Matere božje, sv. Jožefa, apostolov, evangelistov, nadangelov, angelov
in
pomembnejših svetnikov. Svetniški god je lahko obvezen in se ga mora
uporabiti pri bogoslužju ali pa neobvezen, kar pomeni, da ga ni potrebno
uporabiti pri bogoslužju in se ga lahko nadomesti z mašo za druge namene.
Sicer pa obstaja posebno navodilo, ki določa kakšna je maša za določen
dan.
Imenuje se direktorij ali pravilnik.
Vijoličasta knjiga zajema vsebino za različne priložnosti npr.: za bolnike,
za
zdravje.
Različnih barv pa so knjige za posamezni zakrament: za krstni obred,
za
obhajilo, birmo, zakon. Pogrebna knjiga je črne oziroma zelene barve.
S knjigo moramo ravnati spoštljivo in ni primerno, da se pride berilo
čitat z lista
ali fotokopije. Duhovnik nese knjigo visoko dvignjeno in jo poljubi ter
pri
slovesnih mašah tudi pokadi.
Kdor bere berilo je izbranec, ki vsem drugim posreduje vsebino tako,
da jo
razumejo in jim seže v notranjost.
ALELUJA-EVANGELIJ
Vzklik aleluja izraža velikonočno veselje in se poje pred evangelijem
vse leto, razen v
postnem času. Aleluja pomeni »slavi Boga«. Med alelujo vstanemo in pojemo,
pričakujoč
veselo oznanilo Gospodovega evangelija.
Evangelij je osrednji del besednega bogoslužja. Zato je branju evangelija
potrebno izkazovati
največje spoštovanje. Med poslušanjem evangelija stojimo, bralec evangelija,
to je duhovnik
ali diakon zmolita posebno molitev in sicer diakon prosi za blagoslov
z besedami: «Oče,
blagoslovi!«. Kadar evangelij bere mašnik pa moli: «Gospod, očisti moje
srce in moje
ustnice, da bom vredno oznanjal tvoj evangelij!« Duhovnik nese evangelij
spoštljivo od
oltarja na ambon in se pred pričetkom branja ali petja evangelija tej
knjigi prikloni. Ob
slovestnostih se knjigo evangelijev počasti s kadečo kadilnico. Ko poslušamo
evangelij, se
poglobimo v Jezusov nauk, ki nam ga posreduje mašnik. Ob besedah »To
je Kristusov
evangelij« iz globokega prepričanja odgovorimo »Hvala tebi, Kristus.«
Nato duhovnik ali
diakon poljubita knjigo evangelijev in tiho molita: »Evangelijske besede
naj izbrišejo naše
grehe!«
Potrudimo se, da bi se nas evangelijske besede vedno dotaknile.
KATEDRA
IN DUHOVNIKOV SEDEŽ
Po starem liturgičnem redu velja, da pri bogoslužju škof sedi na katedri, oziroma stoji ob
oltarju pri evharistični daritvi. Iz katedre pridiga stoje ali sede.
Sedež škofa je obdan s sedeži
duhovnikov.
Katedra škofov se je razvila iz uradnega sedeža antičnih učiteljev in
sodnikov. Izdelana je iz
lesa ali kamna.V starih katedralah je imela svoje mesto na vrhu apside
za oltarjem in je bila
izraz škofovske avtoritete. Povišana je bila s stopnicami in poudarjena
z baldahinom.
Iz besede KATEDRA je izpeljano ime za stolnico. Pogostokrat se imenuje
katedrala, pa tudi
stolna cerkev. Mnoge katedre so prave umetnine. Leseno osnovo obdajajo
okraski iz žlahtne
kovine ali slonovine. Obdajajo jih kamniti reliefi, ki prikazujejo leve,
kajti besede iz Svetega
pisma pravijo: » Stopal boš čez gada in modrasa, z nogo poteptal leva
in zmaja«. Še posebej
mogočna je Petrova katedra v Petrovi baziliki v Rimu, ki jo je ustvaril
Giovanni Lorenzo
Bernini. Sedež apostola Petra je obdan z bronastim ogrinjalom in dvignjen
nad tlemi.
Obdajajo ga kipi apostolov in angelov. Nad sedežem je prikazan golob
v vencu žarkov, ki
simbolizira Svetega Duha.
Sedež duhovnika, ki vodi bogoslužje je manj poudarjen. Z reformo liturgije
po 2. vatikanskem
koncilu je duhovnikov sedež postavljen tako, da ga vsi verniki lahko
vidijo, torej obrnjen proti
ljudstvu, ki pravtako sede sprejema Božjo besedo. 5. poglavje Matejevega
evangelija o
govoru na gori se glasi:« Ko je zagledal množice, se je povzpel na goro.
Sedel je in njegovi
učenci so prišli k njemu. Spregovoril je in jih učil«.
IZPOVED VERE
Izpoved vere je v mašnem obredu zato, da ljudje pritrdimo in odgovorimo
na Božjo besedo,
ki smo jo slišali v branju in pridigi in da si prikličemo v spomin pravilo
vere, preden začnemo
obhajati evharistijo.
Veroizpovedi maša sprva ni imela.V bogoslužje je veroizpoved prišla v
začetku 6. stoletja v
času carigrajskega patriarha Timoteja kot boj proti tistim, ki so tajili
Jezusovo božanstvo.
Poznamo dva veroizpovedna obrazca in sicer nicejsko-carigrajskega, ki
je nastal na koncilih
leta 325 in 381 in apostolskega. Oba obrazca veroizpovedi sta bila prvotno
izpoved vere pri
krstu odraslih. Ker nas nedelja spominja na krst, ta dan tudi izpovemo
vero Cerkve, v kateri
smo bili krščeni. Prav zato včasih duhovnik namesto veroizpovednega obrazca
opravi krstne
obljube.
Vera je človekov odgovor Bogu. Bog se razodeva, podarja in prinaša obilno
luč pri iskannju
poslednjega smisla človekovega življenja.
Verovati v vstajenje mrtvih je bilo od vsega začetka bistvena prvina
krščanske vere.
Z razglašanjem vstajenja mrtvih in z izpovedjo vere v večno življenje
doseže krščanska
veroizpoved svoj vrhunec.
Ivan Cankar piše v črtici MOJE ŽIVLJENJE: »Bili smo globoko verni....Posebna
je bila naša vera.
Ne da se razložiti z besedo te resnične vere; ker vsaka vera je nedopovedljiva,
je brez glasu in
brez telesa kakor luč in kakor ljubezen...«
PRINAŠANJE DAROV
V prvih stoletjih so ljudje pri darovanju v procesiji prinašali darove,
ki so bili namenjeni
revežem, opremi cerkve in vzdrževanju duhovščine. Po drugi strani pa
je potekalo slovesno
prinašanje darov za evharistijo, ko so k oltarni mizi prinesli kruh in
vino. Ob posebnih
slovesnostih še dandanašnji verniki prinesejo k oltarju kruh in vino
in duhovnik takrat izreče
spremljevalne molitve nad kruhom in vinom. Te molitve, ki izvirajo iz
judovske liturgije nam
pomagajo spoznati smisel prinašanja teh darov, to je zahvalo za sadove
zemlje – žito in
sadove vinske trte – vino, oziroma zahvalo za vse, kar nam Bog podarja.
Ljudje s hvaležnostjo sprejemamo darove stvarstva, ki so tudi delo človeških
rok. Torej so
znamenje našega življenja in predanosti. Ob prinašanju evharističnih
darov k oltarni mizi vsak
vernik v mislih prinese na oltar sam sebe, svoje življenje in svoj svet.
Tako pojemo tudi v darovanjski pesmi:« Oče večni, na oltar tebi smo prinesli
v dar: kruh in
vino in življenje, naše delo in trpljenje......
KRUH
Kruh je res nekaj velikega. Je zdrava hrana, obnavlja nam telesne moči
in nam daje novo
življenje. Pri vseh verstvih je kruh nekaj svetega. Od najstarejših časov
so ga uporabljali za
Božjo službo.
V stari zavezi je bilo vedno v templju položenih dvanajst hlebov kruha,
ki so jih vsako soboto
zamenjali, kajti bili so kot znamenje zaveze z Bogom in kot znamenje,
da Bog hrani in skrbi za
svoje ljudstvo. Božji kruh je tisti, ki prihaja iz nebes in daje svetu
življenje. Jezusu so ljudje
rekli: »Gospod, daj nam vselej tega kruha!« Jezus je rekel: »Jaz sem
kruh življenja. Kdor pride
k meni, ne bo lačen; in kdor vame veruje, ne bo nikoli žejen«.
Jezus je kruh izbral kot podobo, v kateri opravlja svojo življenjsko
daritev. Pri zadnji večerji je
prelomil kruh in ga razdelil svojim učencem ter rekel:«Vzemite in jejte,
to je moje telo«. Z
drugimi besedami ta stavek razložimo takole:«To sem jaz za vas. Tako
kot fizično življenje
potrebuje kruh, tako potrebujete mene kot duhovno hrano na vaši življenjski
poti.«
Lomljenje kruha pri zadnji večerji je znamenje, ki nakazuje nasilno smrt
Jezusa. Jezus, ki lomi
kruh, da bi ga razdelil učencem, je sam zlomljen do smrti. Rekel je:«
Vzemite in jejte, to je
moje telo.« Kristjan, ki doživi, kako se v liturgiji kruh spremeni v
Kristusovo telo, in ga potem
sprejme v obliki hostije, naj se tudi sam spremeni. Postane naj kruh
za druge ljudi, ki so
potrebni ljubezni in želje po skupnosti.
VINO
Kadar govorimo o žlahtni tekočini vinu, se spomnimo tudi na njegov izvor,
to je
vinska trta. Jezus Kristus je v raznih prilikah sebe večkrat primerjal
s to
rastlino. Rekel je: Jaz sem vinska trta in vi ste moje mladike, ki ste
povezane z
menoj. Kar pomislimo kaj se zgodi, če mladika ni več povezana s trto.
Mladika
se kmalu posuši in vinogradniki jo poberejo ter zažgejo na kupu.Taka
mladika
ne more več obroditi sadu. Če človek ni povezan z Bogom, njegovo delovanje
in
ustvarjanje izgubita smisel.
Vinska trta je neuničljiva. Raste počasi, pri tem se tudi zvije, vendar
pa je tako
močna, da prikliče iz zemlje sok, ki jo napolni z močjo, da na soncu
zraste in
ustvari grozd. Če hočemo dobiti žlahtni sok, moramo dati grozd v stiskalnico
–
to je prispodoba človeškega trpljenja in preizkušnje v luči Jezusovega
oznanila.
Kapljice soka so sad velikega števila sprešanih jagod in vse kapljice
predstavljajo
vino, ki je zopet celota – to je občestvo vernikov.
Pri sveti maši dobi vino po posvečenju moč Jezusove krvi. Oltar primerjamo
s
križem, na katerem je visel Jezus in njegova kri je oškropila grehe tistih,
ki so
stali pod križem. Pri evharistiji pa vino simbolično opere ves človeški
rod.
Kri v telesu pomeni vir življenja, rešnja kri pa je studenec za večno
življenje.
Želimo si, da bi Jezusova kri postala odrešenje za slehernega človeka.
KELIH
Kelih za evharistijo je običajno umetniško oblikovan in izdelan iz kovine,
prevlečene z
zlatom. Ta dragocenost je odsev spominjanja na tisto posodo, ki jo je
Jezus dvignil ob koncu
zadnje večerje, se zahvalil in jo ponudil učencem z besedami : To je
moja kri, ki se preliva v
odpuščanje grehov. Kelih zadnje večerje je simbol Jezusovega trpljenja
in smrti na veliki
petek in je zato tisti grenki kelih, za katerega je Jezus prosil Očeta,
naj gre mimo njega. Jezus
je trpel zaradi zlobe in grehov človeštva, saj nam prav pesem v pasijonu
pravi: Jaz, Gospod
Jezus, sem zagrešil tisto, za kar ti trpiš.
Po drugi strani pa je kelih zadnje večerje tudi posoda veselja in blagoslova.
V podobi vesele
gostije Jezus nakazuje srečo večnega življenja, ko bo pil iz keliha v
kraljestvu Boga Očeta.
Vsak učenec, ki zvesto hodi za Kristusom, pije iz keliha trpljenja, hkrati
pa doživlja tudi
veselje nebes iz svojega globokega prepričanja, da je pri Bogu varen
in srečen.
Kadar duhovnik dvigne kelih, nam podeli delež Kristusovega keliha in
to je ena
najpomembnejših potez v delovanju duhovnika in škofa.
Za umetnike je bil že od nekdaj izziv izdelati unikatni kelih. Tudi naš
arhitekt Jože Plečnik je
ustvaril veliko teh častivrednih posod.
MEŠANJE VINA IN VODE
V drugem delu svete maše duhovnik sprejme darove, ki so jih prinesli
verniki in ministranti.
Med njimi je vino in voda v vrčkih. Ko duhovnik vliva v kelih vino in
vodo, izgovarja naslednje
besede: »Po skrivnosti te vode in tega vina naj bomo deležni Božje narave
Kristusa, ki je bil
deležen naše človeške narave.« Vino predstavlja Kristusa, voda pa človeka
in Jezus Kristus je
Bog in človek Ob vlivanju vina in vode v kelih se srečata Božje in človeško
in to je velik
dogodek. Spominja nas na dogodek velikega petka, ko je iz prebodenega
Jezusovega srca
pritekla kri in voda.
Vsakič, ko smo zbrani okrog daritvene mize – oltarja, se mora v nas
obuditi Božji Duh Jezusa
ki nas napolni s svojo močjo in ljubeznijo.
UMIVANJE ROK
V prvotni Cerkvi so verniki pri evharistiji prinašali darove v naravi.
To so bili darovi zemlje in
človeških rok. Pred oltar so jih prinesli v procesiji.Darove je sprejemal
duhovnik. Po
bogoslužju so jih izročili revežem, oziroma takim, ki so jih bili potrebni.
Tak način bratske
ljubezni je opisan tudi v Apostolskih delih v 2. poglavju. Prvi kristjani
so torej imeli skupne
dobrine in nikomur ni nič manjkalo.
Ko je bil obred darovanja v naravnih darovih končan, si je moral duhovnik
umiti roke. Torej je
bilo umivanje rok izraz resnične potrebe v prvih stoletjih Cerkve. Kasneje
se je ta obred
opustil, zaživel pa je zopet po letu 1570, ko je postal obvezen pri vsaki
maši vse do današnjih
dni. V današnjem, prenovljenem obredu umivanje rok simbolizira notranje
očiščenje.
V novejšem obredu je postalo izraz kesanja, spokornosti in očiščenja.
Ko ministrant z vodo
polije duhovnikove prste, duhovnik prosi za notranje očiščenje z besedami:
Operi, Gospod,
mojo krivdo in očisti me grehov!
Ob pozornem in poglobljenem spremljanju obreda umivanja rok, smo tudi
verniki povabljeni,
da se pridružimo duhovnikovi prošnji za naše osebno očiščenje. Tako se
nas dotakne
spokorni duh svete daritve.
DVIGNJENE ROKE
Roke so v bogoslužju pomemben simbol, saj po rokah Bog deli svojega Duha,
blagoslov in
posvečenje. Že v dobi očakov je oče z dvignjenimi rokami prvorojencu
izročil vso pravno in
materialno dediščino / primer je Jakobov blagoslov/. Zelo značilno mesto
dvignjenih rok v
stari zavezi je zapisano v drugi Mojzesovi knjigi v 17. poglavju, ko
so se Izraelci na poti v
obljubljeno deželo spopadli z Amalečani. Bitka je bila trda. Mojzes se
je postavil na vrh hriba.
Ko je roke držal kvišku, je zmagoval Izrael, ko je roke povesil, je zmagoval
Amalek. Mojzesove
roke so se utrudile in Aron ter Hur sta mu prinesla kamen, da je sedel
nanj, roke pa sta mu
podpirala.
V novi zavezi so velikokrat omenjene dvignjene roke. Pomenijo molitveno
prošnjo v imenu
Božjega ljudstva.
Dvignjeni roki, povezani s telesom, pomenita, da želimo sebe in vse,
kar imamo, podariti
Bogu. Hkrati pa so razširjene roke pripravljene za sprejem njegovih darov.
Človeštvo ne bo izgubilo prave poti, dokler bo dvigalo roke k Bogu. Z
dvignjenimi rokami
želimo poudariti, naj se naša molitev in daritev dvigata k Bogu kakor
kadilo. Duhovnikove
dvignjene roke napravijo tudi dva kraka križa in nas spomnijo na Jezusa,
ki se je daroval na
križu. On želi objeti ves svet in vsakega človeka. Zato je sleherna
daritev blagoslov za vse
ljudi sveta in za vse stvarstvo.
SKLENJENE ROKE
Sklepanje rok je ena izmed pogostih oblik telesnega izražanja molitve.
Človek prosi, se
zahvaljuje in moli tudi z govorico telesa in rok. Beseda roka je povezana
z grško besedo
»hirpan« kar pomeni loviti, prijeti. Torej človek z odprtimi in praznimi
rokami čaka, da jih Bog
napolni s svojimi darovi. Tudi s polnimi rokami gre človek lahko Bogu
naproti, kajti prejeti
darovi so sad človekovega dela in Božje milosti, saj v vzhodni Cerkvi
ob prinašanju darov
ljudje molijo: Prinašamo ti tvoje od tvojega!
Roke tistih ljudi, ki iščejo, prosijo in se zahvalijo se srečajo tudi
z Božjo roko. V
Michelangelovi freski na stropu Sikstinske kapele se roka Boga Stvarnika
približa roki
ustvarjenega Adama.
V Stari zavezi se omenja Božja roka na več kot 200 mestih. Ustvarila
je svet, Izraelsko
ljudstvo je vodila iz egiptovske sužnosti. V Novi zavezi pa je Božja
roka po Jezusu Kristusu
ozdravila slepe oči, posušene ude, gluha ušesa in zvezane jezike. V hoji
za Kristusom Cerkev
tudi v današnjem času posnema te kretnje srečanja z Božjo roko.
In ko človek umre, mu roki, ki sta omahnili, zopet sklenemo v držo molitve
in ovijemo z
rožnim vencem.
EVHARISTIČNA MOLITEV
Med povzdigovanjem in spremenjenjem se morda marsikdo vpraša, katera
drža vernika je v
tem trenutku najprimernejša : ali naj gleda hostijo in kelih in zmoli
kratko molitev npr.: O,
Jezus blagoslovi me ... in se trka na prsi? Ali naj se v mislih zahvali
za dar odrešenja?
Odgovor je tak, da je primerna vsaka oblika, le priti mora od srca in
z iskrenim
razpoloženjem, ki naj spominja na cestninarjevo ponižnost in zavest nezaslužnosti.
Evharistična molitev, ki jo je med povzdigovanjem duhovnik dolga stoletja
molil tiho, latinsko
vsebuje posvetilne besede, ki jih je Jezus izgovarjal pri zadnji večerji.
Duhovnik jih izreka
počasi, naglas in razločno. Vrh evharistične molitve je vzklik: SKRIVNOST
VERE! In odpev:
Tvojo smrt oznanjamo ..., Kadar uživamo ta kruh ..., Reši nas Odrešenik
... Vidimo da so
odpevi, oziroma odgovori različni, v vseh pa je izraženo navdušenje vernikov
in hvaležnost za
zveličanje Kristusa. Sveti Avguštin je poudarjal, da Bog deluje tako
danes, kot je deloval v
preteklosti. Evharistične molitve so lahko različne, vsem pa je skupen
spomin živih in rajnih
ter klicanje Svetega Duha, kar duhovnik nakaže z iztegnjenimi rokami
nad darovi in z
izgovarjanjem posvetilnih besed.
Zaključni del evharistične molitve je malo povzdigovanje.Takrat duhovnik
dvigne darove na
oltarju in izreče: Po Kristusu, s Kristusom in v Kristusu. Verniki odgovorimo
Amen. In če smo
ob evharistični molitvi zbrani ter jo pozorno spremljamo, so naši odgovori
resnična zahvala
za skrivnostni dar odrešenja.
POSVETILNA MOLITEV
Posvetilna in hkrati zahvalna molitev se prične, ko duhovnik začne hvalospev
in ljudje
vzklikajo: Svet, svet, svet si ti, Gospod, Bog vsega stvarstva... in
se konča z duhovnikovimi
besedami: Po Kristusu, s Kristusom in v Kristusu... Vrh posvetilne molitve
pa je v trenutku, ko
duhovnik s polaganjem rok nad kruhom in vinom pokliče Svetega Duha. Takrat
z močjo
Božjega blagoslova spremeni kruh in vino v telo in kri Jezusa Kristusa
in s tem postane
zakramentalno navzoča Kristusova daritev na križu. Lahko si predstavljamo,
kakšno ogromno
moč imajo stegnjene roke pri somaševanju večdeset duhovnikov, ko vsi
hkrati kličejo Svetega
Duha. Če se poglobimo v ta trenutek evharistične molitve, lahko začutimo
popolnost Božjega
življenja, da naenkrat postanemo vsi udeleženci evharistije eno samo
telo in en sam duh.
Znamenju polaganja rok sledijo Jezusove besede: Vzemite in jejte od tega
vsi, to je moje telo,
ki se daje za vas, torej besede, ki so vedno znova sveže in žive, saj
je preko duhovnika v tej
molitvi navzoč Jezus. Z besedami :To delajte v moj spomin, je Cerkvi
naročena dolžnost, da
vedno opravlja to Kristusovo oporoko. In tega se celo občestvo zave,
ko po spremenjenju
vzklika: Tvojo smrt oznanjamo, Gospod, in tvoje vstajenje slavimo, dokler
ob koncu časov ne
prideš v slavi.
OČE NAŠ
Ko duhovnik zaključi malo povzdigovanje z besedami naj gre Bogu Očetu
čast in
slava vekomaj, verniki pa z besedo Amen potrdijo to resnico, se začne
obhajilni
del daritve z uvodom v molitev Očenaša. Pri nas v Sloveniji Očenaš molijo
vsi
navzoči stoje, mašnik pa v imenu občestva z dvignjenimi rokami.V Španiji
pa
mašnik izgovarja sedem prošenj, kolikor jih je v molitvi Očenaša, verniki
pa na
koncu vsake izrečejo Amen.
Oče naš je v prvem delu povzetek evharistične molitve, saj se prva prošnja
nanaša na posvečenje Božjega imena, kar ustreza trikratnemu vzkliku Svet,
Svet, Svet ob koncu hvalospeva. Druga prošnja ki govori o prihodu Božjega
kraljestva ustreza obema prošnjama k Svetemu Duhu, v tretji in četrti
prošnji
pa se človek prepusti Božji volji in izroči temeljnemu dejanju predanosti
– kakor
v nebesih tako na zemlji.
Zgodnja Cerkev je nadaljevanje Gospodove molitve Očenaša razlagala v
povezavi s svetim obhajilom. Namreč peta prošnja, ki se glasi: Daj nam
danes
naš vsakdanji kruh! – je bila vzpodbuda za vsakdanji prejem evharistije,
ki je
najboljše zdravilo za naše rane, to je grehe, saj Gospoda v šesti prošnji
prosimo
za odpuščanje grehov. Zadnja, to je sedma prošnja, v kateri prosimo
za rešitev,
je dejansko prošnja za obvarovanje pred nemirom in grehom.
Nadaljevanje in sklep Gospodove molitve Očenaša je zahvalni vzklik vernikov:
Tvoje je kraljestvo, tvoja je oblast in slava vekomaj!
Taka oblika molitve Očenaša je znana že od 4. stoletja in zgodnji cerkveni
možje
so jo umestili kot uvodno obredno molitev pred obhajilnim obredom, oziroma
prejemom Gospodovega telesa, saj je njena vsebina neke vrste Sveto pismo
v
malem, oziroma kratki katekizem, oziroma veroizpoved. Lahko rečemo, da
je
čudovita molitev.